Växhuset
Uppdaterad och skrivet av Bob detaljen 2012
Här kommer det information om Växhuset och inte bara om lokalen.
En del info finns även på Växhusets hemsida
Innehåll
Salong
Salongen hade cirka 200 platser. Ljusbordet och spoten fanns längst bak i salongen och var inte avskärmade från publiken. Sittplatserna bestod av vanliga stolar placerade i två sektioner i rader med en bredare gång i mitten. Salongsbelynsningen stängs av och sätts på på väggen, med en vanlig ljusknapp. Ljuset släcktes av scenmästare och i pausen tände en av regissörerna. Orkestern sprang in genom samma dörr som publiken kom in genom.
Orkesterdike
Orkestern satt nedanför scenkant. Det fanns två flyglar. En på scen, som vi inte fick flytta ner, den placerades i ensemblelogen. Den andra som sedan användes hämtades från annan på plats i huset av teknikern med hjälp av frivilliga spexare. Orkestern använde vanliga stolar från salongen, men med lite framförhållning hade det funnits möjlighet att få tag i riktiga orkesterstolar. Notställ och belysning hade vi med oss från Göteborg.
Scen
Scenen var ca 5m djup och 8m bred. Det fanns två träbyxor på vardera sida. Det fanns ingen ridå. Det fanns möjlighet att förlänga scen 1 meter. Förlängningen var framme och monterad när vi kom dit. Vi valde dock att inte använda den då det ändå hade blivit en främre ljuslinje som hade gått precis där den vanliga scenen slutade. För att undvika att det skulle skapas en främre ljuslinje hade det behövts mer frontljus. Fonden hängdes upp på det bakersta fasta rået. För att det skulle bli höj-och-sänkbart gjorde vi en Londonlösning och händge ett löst rårör under det fasta rået med hjälp av tre rep och taljor. Tre pundare var precis så mycket motvikt som behövdes för tre fonder. Det lösa råröret fick vi låna av växhuset men det är en bra ide att kolla så att det finns innan. Repet töjde sig under fft vilket innebar att råröret syndes, vi löste detta genom att fästa två spännband mellan det lösa råröret och det fasta. Som tak framför fonden fick vi låna tyg och häftade fast det i taket på teatern. Nackdelen med den lösningen var att det tog lång tid att få loss alla häftklamrar under nedrigg. 2012-års detalj tycker dock att det var värt det. Skillnaden i scenbilden blev väldigt stor.
Ljuset behövde ett rå över scen. Detta resulterade i att det fanns en tross som hängde över mitten på scen, och därmed också trossben som stod mellan de två träbyxorna på båda sidorna. Detta innebar att det var svårt att flytta rekvisita in och ut från scen i scenbyten samt att ensemblen hade svårt att använda dessa byxor vid snabba entrér och utgångar. I scenbytet revs fonden så att den landade på scen, varpå vi tog hjälp av kadaver och ensemblister för att bära ut fonden genom ensemblelogen ut i korridoren.
Rån
Här kommer det snart att finnas mer information om de olika råen som fanns på konsertsalen och vad som fanns på dem, och liknande.
Ljus
Lista över ljud & ljus finns på Växhusets hemsida. Men kolla vad som är tillgängligt för tillfället.
Lampor
2012 när vi var där så fanns det väldigt lite att tillgå i ljusväg. 3 fresneller, och ett antal parkannor var det som fanns och alla parkannor gick inte att använda då det saknades klämmor att hänga upp dem i. Det ljuset som finns på ljusploten var det som fanns att ha över scenen. Frontljus var sex stycken parkannor med lax färgat filter. Riktningen på dessa var något udda, men det fungerade. Att rikta om dem var inget som kändes prioriterat.
Dimmer
Hade 12 kanaler och användes med två piskor direkt kopplade till dimmern. Dock var en av kontakterna i en av piskorna trasig så 2012 var det bara 11 kanaler som fanns tillgängliga. Mer el finns tillgängligt om man drar från högtalarsystemet, som vi ändå inte använde. Dock går det inte riktigt att öka antalet kanaler, om man inte hyr in en extra dimmer.
Ljusbord
Ljusbord är en Q12. Lättast att arbeta med det är använda något som kallas 2-scene-mode, finns väl beskrivet i manualen till Salens ljusbord. Principen är den samma med alla mer manuella ljusbord.
Pdf manual: Q12 Manual
Spot
Hyrdes av CING 2012. Det fanns inte på Växhuset. Det var en väldigt gammal spot som dock fungerade bra. Det gick att spada, ändra kägelstorlek och manuellt byta färgfilter. Fanns filterhållare framför, ungefär som på en vanlig parkanna. Dock var det tvunget att vara stora filter då spoten var så mycket större.
Loger
Ensembleloge
Ensemblelogen hade två delar, sminkbordsdel och soffdel. Det var lite trångt med sminkborden, men ensemblen fick plats. Flygeln som stod på scen var tvungen att flyttas in i ensemblelogen. Under scenbytena flyttades fonden genom ensemblelogen ut i korridoren. Om det inte är släckt i ensemblelogen läcker det ljus ut på scen. Syntes tydligast på fonden. Under föreställning så var det släckt i korridoren och svagbelysning i ensemblelogen. Då gick det bra.
Duschar
Duschar fanns i källaren. Det kan vara bra att dubbelkolla att de på plats vet att det behövs duschar. För att ta sig in i duscharna krävdes ett passerkort och kod.
Drälloge
Drälllogen låg en liten bit bort, genom entrén och in i en korridor på andra sidan. Det var två vanliga rum, där det ena mer användes till orkesterns pryttlar och den andra till allmänna saker. Logen var låst och öppnades med kod, men så länge det var spexare där(2012) så stod dörren öppen.
Kontakt på teatern
Killen som vi hade kontakt med på kulturhuset Växhuset var en av deras tekniker, Henry. Han kan lite grann om konsertljus, men nästintill ingenting om teaterljus. Flodljus fanns inte i hans vokabulär och fond och fondbelysning var främmande koncept. Han är dock vänlig och trevlig och hjälpte gärna till.
Henry Korpela
Tekniker/Vaktmästare
Tel. 021 – 39 10 13