Christina
| Chalmersspexet 1989 | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| Christina | |||||
|
|||||
| Première | 7 april 1989 i Stenhammarsalen | ||||
| Turnéer | Lisebergsteatern (28/4), Karlstad & Borås (13-15/5), Uppsala & Ludvika (13-15/10), Trollhättan (20-21/10), Jönköping (4-5/11), London (10-11/11), Kalmar (17-18/11), Åbo & Helsingfors (1-3/12), Lund & Halmstad (8-9/12), Kiruna & Luleå & Östersund (22-27/1-90) | ||||
| Finns på skivan | Christina Pärlor och flugor |
||||
| Finns i boken | Chalmersspex VI | ||||
| Spexare | |||||
| Inspextor | Bob | ||||
| Directeur | Plösen | ||||
| Casseur | Böna | ||||
| Festdirecteur | Anna | ||||
| PR-chef | Jonas | ||||
| Arkitekt | FarbrorSöderman | ||||
| Scenmästare | Ante | ||||
| Ljusmästare | Gloria | ||||
| Sömmerskor | Maria & Eva | ||||
| Producent | Pianisse | ||||
| Skivkommitté | Matta | ||||
| Författare | Ozzie, Sudde & Gogg | ||||
| Regisseur | Lindah & Lillebror | ||||
| Ensemble | Assar, Barre, Bäsk, Gnell, Klinger, Kvarten & Waba | ||||
| Orkester | Chico (Pianör), Lotta (1:a fiol), Mimmi (2:a fiol), Hajen (Cello), Gunilla (Cello), BasClaes (Kontrabas), Katrin (Klarinett), Erik (Fagott), My & Tina (Flöjt), Nelson (Trummor) | ||||
Prolog
Detta har hänt..........
Sedan Gustav Vasa på 1520-talet gjort sig till kung, förstärkte han stadsfinanserna genom införandet av en 100-procentig engångsskatt på kyrkans förmögenhet. Det var praktiskt att göra detta i form av en s.k. protestantisk reformation, varvid Martin Luther raskt fick inta påvens plats som moralisk och politisk överpolis.
Gustaf II Adolf fullföljde i stor stil sin farfars antikatolska bemödande. De internationella strävandena i kampen för protestantismens världsherravälde blev framgångsrika inte minst därigenom att Sverige med sitt imperium införlivade flera klart intressanta landområden. Dessutom hemfördes s.k. krigsbyte i stora mängder, vilket allvarligt förbättrade rikets BNP. I sin iver att vara farfar till lags stupade Gustaf Adolf slutligen i slaget vid Lützen år 1632.
Han efterlämnade som arvtagerska en minderårig dotter, Christina, vilken omedelbart uppfostrades i den stränga lutherska ortodoxiens anda. Inga påvar syntes så långt ögat nådde. Sverige styrdes av en förmyndarregering under den vid denna tid allt äldre Axel Oxelstierna.
Vid den litterärt, konstnärligt och vetenskapligt intresserade Christinas hov flockas nu, vid mitten av 1600-talet, bland andra stormförmögna och ofta ganska fint bildade personer hennes särskilda favoritgunstling Magnus Gabriel de la Gardie, som givetvis hoppas kunna bli åtminstone prinsgemål. Den på färdernet Pfalz-ättade drottning-kusinen prins Carl Gustaf (son till Gustaf Adolfs syster) har också vissa förhoppningar om att vara ett passande parti.
Och så har då äntligen den kyliga vinterdag kommit, då lilla Christina blir myndig.
Spelet kan börja.......
Karaktärer
Christina - Ung drottning. Något nyckfull
Magnus Gabriel de la Gardie - Ung greve. Drottningens favorit.
Karl Gustav - Fet prins. Sedermera fet kung. Drottningens kusin
Axel Oxenstierna - Äldre greve. Drottningens förmyndare
Cartesius - Professor i filosofi. Importerad från Frankrike.
Alexander VII - Gammal påve. Slug
Azzolino - Ung kardinal i karriären.
Monaldesco - Påvlig markis.
Sentinelli - Ung och grön påvlig kammarherre.
Heliga Kardinalkollegiets ordf. - Mycket gammal och närsynt.
Scener
Akt I: Finrummet i kungliga slottet Tre Kronor, Stockholm
Akt II: Grillterassen i Vatikanen, Rom
Akt III: Vardagsrummet i kungliga slottet Fontainebleau, 60 km S.O om Paris
Paus
Akt IV: Christinas lilla svit på Stadshotellet, Paris
Akt V och VI: Påvliga gemaken i Vatikanen, Rom